Přihlášení
Čo jesť počas choroby a ktorým potravinám sa naopak vyhnúť?

Co jíst během nemoci a kterým potravinám se naopak vyhnout?

Bolesti hlavy a krku, ucpaný nos, horečka, dráždivý kašel nebo zimnice… Nepříjemné běžné příznaky, které s sebou přinášejí nejčastější nemoci, jako jsou chřipka nebo nachlazení. Avšak jakýkoliv typ onemocnění může způsobit ztrátu chuti k jídlu, která může následně vést k nedostatku živin. Právě během nemoci je důležité naše tělo nakopnout, proto je konzumace správných potravin klíčem k návratu zdraví.

Infekce horních a dolních dýchacích cest není v blížícím se zimním období nic neobvyklého. Při nižších teplotách jim podléháme častěji. Nejlepším lékem proti nemocím, jako jsou rýma, chřipka nebo nachlazení, je prevence. Co ale dělat v případě, že v našem těle nemoc již propukla? Kromě dostatečného odpočinku a času potřebného na léčbu je důležitá také správná strava. V článku vám poradíme, co bychom měli a neměli konzumovat během nemoci.

Co jíst během nemoci

Proč nám nechutná, když jsme nemocní?

Když ležíme v posteli a bojujeme s nemocí, zvykneme mít nižší chuť k jídlu. Naše chuťové receptory nepracují na plné obrátky a máme tendenci opustit od běžných stravovacích návyků. Proč je tomu tak?

Dalším příznakem chřipky a nachlazení je částečná ztráta čichu. Chutný vývar nebo čerstvá brokolice na talíři nám už tolik jako obvykle nevoní. Vzhledem k tomu, že vůně a chuť jsou úzce propojené, pravděpodobně i méně sníme. Tato „dieta“ nám ale v boji proti nemoci nepomůže. Naše tělo je jako motor auta, které potřebuje kvalitní palivo, (i) když se pokazí. [1-2]

V zimě na nás číhá nejvíce nemocí. Lékárny a ambulance se plní více než je běžné, a proto je důležité zvýšit příjem vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Při jejich nedostatku přichází únava, oslabuje se imunitní systém a zároveň jsme náchylnější na různá onemocnění.

vitamíny a minerální látky na podporu imunity

3 důvody, proč jsme v zimě častěji nemocní

1. Více času trávíme v interiérech

Vědci v Číně zjistili, že studenti na internátech podléhají častěji běžným nemocem, když jsou jejich internáty nedostatečně větrané. V místnostech s nižší vlhkostí a suchým vzduchem jsou bakterie z kapének při kýchání schopné přežít delší dobu. Pravidelnější pobyt ve vnitřních prostorech proto zvyšuje riziko onemocnění. Zároveň platí, že v interiérech intenzivně čelíme bakteriím, protože se častěji dotýkáme věcí, jako jsou kliky na dveřích nebo klávesnice u počítače. [3]

2. Viry se přenášejí rychleji

Pravděpodobně jste už slyšeli a nebude pro vás překvapením, že zimní období „přeje“ virům. Odborníci to odůvodňují tím, že lipidový profil viru při nižších teplotách tvrdne. To znamená, že je virus odolnější a aktivnější, a proto je větší pravděpodobnost, že nás napadne v zimě.

3. Snížená imunita

V zimě jsou naše nohy vystavovány většímu chladu, což může vést ke snížení imunity našeho organismu. S tímto tvrzením přišel tým vědců na Univerzitě v Cardiffe. 90 studentů podrobili zajímavému testu odolnosti proti chladu, když jim 20 minut máčeli nohy ve studené vodě. V nejbližších pěti dnech u nich byla pravděpodobnost prochlazení o dost vyšší v porovnání se studenty, kteří tento test nepodstoupili. Svoje závěry odůvodňují tím, že chlazení nohou studentů způsobilo zúžení krevních cév v nose, což následně snížilo jejich imunitu. [4]

Proč riskovat nemoc podobnými experimenty? Zjistěte raději, jak posílit imunitní systém díky článku 15 způsobů, jak posílit imunitní systém a chránit svoje zdraví.

Jídlo jako medicína

Známý antický lékař, považovaný za zakladatele medicíny, Hippokrates vyslovil před více než 2000 roky myšlenku Ať je jídlo tvojí medicínou a medicína jídlem”. Ačkoliv v té době byla medicína spíš věcí instinktu a pokusů než výsledkem empirických výzkumů, odborníci mu dnes dávají za pravdu. Bez ohledu na to, jak zle se během nemoci cítíme, je důležité držet se pravidelného stravování, abychom nepřišli o velmi důležité vitamíny, minerální látky, stopové prvky nebo bílkoviny – základní stavební jednotky pro některé buňky imunitního systému.

Snížení kalorického příjmu může omezit schopnost těla vyléčit se. Uzdravit se z nemoci je pro tělo náročná zkouška, a aby dopadla úspěšně, je důležité mu pomoci. Doporučuje se proto konzumace menších, ale pravidelných porcí, aby tělu zůstala energie na boj s virem nebo bakterií. Do fitness centra se tak brzy nedostaneme a musíme odložit také případné pokusy a snahy zhubnout. Během nemoci na ně rozhodně není prostor ani čas, naopak, veškerou snahu je potřeba investovat do získávání potřebných živin a energie ze stravy.

strava je během nemoci klíčová

Jaké potraviny pomáhají překonat nemoc?

  • Ovoce a zelenina jsou kvalitním zdrojem vlákniny, která napomáhá trávení a pročišťuje střeva. Antioxidanty pomáhají tělu v boji s onemocněním a chrání buňky před škodlivým působením oxidačního stresu. Faktem je, že v letních měsících si dopřejeme o dost více ovoce a zeleniny než v zimě. Naše tělo tak však přichází o drahocenné vitamíny, bez kterých se snižuje jeho odolnost vůči nemocem. Odborníci radí konzumovat minimálně 5 porcí ovoce a zeleniny denně, alespoň 400 g zeleniny a 200 g ovoce.
  • Dobré bakterie – probiotika pomohou při průjmu nebo nadýmání, ale nabízejí toho mnohem více. Až 80 % našich buněk se nachází ve střevech a probiotika pomáhají při udržování a obnově střevní mikroflóry. Potraviny obsahující zdravé bakterie L. bulgaricus, L. casei a S. termofily pomáhají snižovat výskyt trávicích poruch souvisejících s antibiotiky. Kromě toto podporují také vstřebávání vitamínů a minerálních látek, a tím blahodárně působí také na imunitní systém a obranyschopnost organismu. Dobré bakterie najdete především v jogurtech a probiotických nápojích, v kysaném zelí, ale také v doplňcích stravy.
  • Prebiotika jsou podobně znějící, ale přitom významově pro náš organismus odlišné od probiotik. Prebiotika jsou látky pocházející z některých sacharidů, převážně vlákniny. Střevo je nedokáže strávit, proto se stávají živinami pro bakterie. Zjednodušeně řečeno, prebiotika jsou potravou pro bakterie v našem zažívacím systému a mají pozitivní vliv na naše zdraví a imunitní systém. Zdrojem prebiotik jsou ze zeleniny zejména chřest a česnek, z ovoce jablka, banány a bobule, ale také fazole, pšenice, lněné nebo chia semínka.
  • Bílkoviny naše tělo používá na vybudování a opravu tkání. Jsou důležitým stavebním kamenem kostí, svalů, chrupavek, ale také kůže, krve a některých buněk imunitního systému. Přispívají také k vytváření enzymů a hormonů. Dobrým zdrojem bílkovin je netučné maso, drůbež, ryby, fazole, vejce nebo špenát. Jestli ale nedokážete přijmout dostatek bílkovin z potravy, sáhněte po proteinovém nápoji nebo jiných produktech s přídavkem bílkovin.
  • Vitamín C je životně důležitý antioxidant, který pomáhá buňkám zotavit se po boji s nemocí. Tento ve vodě rozpustný vitamín stimuluje bílé krvinky, a ty jsou prospěšné při napadání a ničení jakýchkoliv patogenů. Vitamín C doplníme brokolicí, paprikou, jahodami, citrusy nebo doplňky stravy.
Vitamín C - gymbeam
  • Důležitá je také hydratace, abychom předešli únavě, slabosti nebo nevolnosti. K úbytku tekutin může dojít při ztrátě chuti k jídlu nebo při průjmech a zvracení. Doporučujeme pít především vodu a bylinné čaje. [5-6]

Při nachlazení a chřipce pomohou nastartovat váš imunitní systém také doplňky stravy. Pokud se chcete dozvědět více o 9 doplňcích stravy, které vám mohou pomoci při chřipce a nachlazení, přečtěte si náš článek Které doplňky výživy mohou pomoci při chřipce a nachlazení?

Jedním z nejčastějších příznaků onemocnění je horečka. Nastává v případech, kdy jsou procesy v těle intenzivnější než běžně. Je to něco velmi podobného jako přehřátí motoru. Rozdíl je ten, že chyba není v chlazení motoru nebo v termostatu, ale do těla se dostaly choroboplodné zárodky – bakterie, viry a jiné. Dobrou zprávou je to, že víme nejen jak na přehřátý motor, ale také jak na horečku. [7]

Mohly by vás zajímat tyto produkty:

Jakých 5 jídel doporučujeme jíst při horečce?

Když naše tělesná teplota útočí na hranici blížící se 40 °C, oči nás dráždivě pálí a máme pocit, že nám praskne hlava od bolesti, nepanikaříme. Tyto stavy způsobila bakteriální nebo virová infekce a náš imunitní systém jako voják v poli začal boj s patogenem. Pomoci mu můžeme, když do jídelníčku zařadíme následující jídla.

1. Kuřecí polévka

Kuřecí polévka by měla být v případě horečky samozřejmostí a „povinnou výbavou“. S infekcí horních dýchacích cest pomůže především díky tomu, že je plná vitamínů a minerálních látek, obohacená o bílkoviny. Kromě toho kuřecí polévka udrží díky elektrolytům naše tělo hydratované.

2. Kokosová voda

Zdravé účinky kokosové vody spočívají především v elektrolytech. Plusem je její příjemná aromatická a sladká chuť, ale také přítomnost draslíku a antioxidantů.

Kokosová voda hydratuje tělo

3. Česnek

Česnek je známý především díky antibakteriálním a antivirovým vlastnostem. Obsahuje sloučeninu alicin, která zlepšuje imunitu a snižuje pravděpodobnost virové horečky.

4. Bylinný čaj

Největší „klasika“ v boji s horečkou. Má podobné účinky jako slepičí polévka. Bylinný čaj pomáhá vyčistit hlen a uklidňuje podráždění v krku. Obsahuje totiž polyfenoly, což jsou antioxidanty s protizánětlivými vlastnostmi, které mohou posílit náš imunitní systém.

5. Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina se mohou stát během horečky vaším nejlepším „přítelem“. Jsou bohaté na vitamíny a minerální látky, ale většina ovoce obsahuje až 80 % vody, proto přímo dokonale hydratuje náš organismus. Během horečky je lepší preferovat ovoce a zeleninu bez slupky a semínek, které má tedy méně vlákniny. Trávicí systém během horečky není v nejlepší kondici, proto by mohl mít problém popasovat se s takovýmto ovocem a zeleninou.

Jak jsme již zmiňovali, horečka je jedním z příznaků běžných onemocnění, jako je nachlazení nebo chřipka. Dalším z příznaků může být ucpaný nos, kašel nebo bolest v krku. Následující potraviny mohou pomoci zmírnit přetížení a zánět a zároveň mají pozitivní vliv na imunitní systém.

Jaké potraviny konzumovat, když nás trápí nachlazení nebo chřipka?

Při nachlazení a chřipce doporučujeme tyto produkty:

Bylinkové čaje

Při těchto chorobách způsobených kapénkovou infekcí je důležité zůstat hydratovaný. Bylinné čaje vás osvěží a vdechování jejich páry může přispět k vyčištění dutin plných hlenů. Čajové lístky jsou bohaté na přírodní rostlinné sloučeniny, jako jsou polyfenoly, flavonoidy a katechiny, které stimulují imunitní systém.

Pomoci může také kurkuma v šálku s vodou, a to díky protizánětlivým a antiseptickým vlastnostem, které mohou zmírnit bolest v krku. [8-9]

Vitamín C se nachází v citrusových plodech, paprice

Med

Med je nejspíš klasikou v domácích léčebných procedurách našich babiček, ale ne nadarmo. Účinky medu oceníte při bolestech v krku způsobených bakteriální infekcí. Tato sladká a lepkavá tekutina je bohatá na antimikrobiální látky, které pomáhají odstranit tyto typy infekce. V recenzi publikované roku 2018 se porovnával med s běžně prodejnými léky proti kašli pro děti, placebem a žádnou léčbou. Autoři zjistili, že med se zdál být účinnější než difenhydramin a salbutamol, což jsou látky často používané v lécích proti kašli. Podávání medu do tří dnů zmírnilo příznaky kašle v porovnání se zmíněnými látkami.

Tyto výsledky je ovšem třeba brát s rezervou, protože většina studií se při porovnávání účinků zaměřila pouze na krátkodobý akutní kašel. Med může být účinný také při léčbě dětského kašle. Neměl by se však podávat dětem do jednoho roku. [10]

Citrusové plody a bobule

Pomeranče, citróny, grapefruity, ale i některé bobule, jako borůvky, brusinky nebo maliny, obsahují vysoké hladiny flavonoidů a vitamínu C. Podílejí se na snížení zánětu a podpoře imunitního systému, což nám v boji proti horečce může jedině pomoci. [11]

Vyhnout byste se ale měli těmto produktům a látkám:

Zpracované potraviny

Výrobky z bílé mouky a cukru, smažená jídla, fast foody, sladkosti, chipsy, atd. Je to proto, že průmyslně zpracované potraviny obsahují pouze minimum výživných látek, vitamínů, minerálních látek a enzymů.

Kofein

Kofein je alkaloid, který stimuluje naši nervovou soustavu. Nastartovat potřebujeme však svoji imunitu, proto budou vhodnější volbou spíše bylinné čaje plné antioxidantů. [12]

Alkohol

Alkohol může dehydratovat a vyvolat zánětlivou reakci, která se může podílet na zhoršení nachlazení a příznaků chřipky.

6 tipů na nevolnost, průjem a zvracení

Pokud máme alespoň jeden z těchto příznaků nemoci, je klíčové jíst potraviny, které uvolní náš trávicí trakt. Zároveň by měly aktivovat chuťové pohárky a zvýšit také chuť k jídlu.

Zázvor

Výzkumy naznačují, že zázvor by mohl snižovat nepříjemnosti spojené s nevolností a zvracením, avšak na potvrzení těchto zjištění je potřeba více studií. 1-2 lžičky čerstvého zázvoru v šálku horké vody stačí nechat odstát po dobu 5 minut a osladit trochou medu. Pozor je třeba dát na krystalizovaný zázvor. Obsahuje vysoký podíl cukru, proto je potřeba ho konzumovat s mírou. Zvolit můžete také Ginger shot, který je kombinací zázvorové šťávy, medu, citronu a kokosové vody, který vás dokonale hydratuje. [13-14]

Ginger shot nebo zázvor je výborný také na nevolnost

Banány, rýže, jablečná šťáva

Tyto potraviny obsahují hodně sacharidů ve formě škrobu a vlákniny, proto jsou při nevolnosti, zvracení a průjmu ideálním pomocníkem. Podobnými potravinami jsou také sušenky, ovesné vločky, meloun a vařené brambory. [15]

Kokosová voda

Žaludeční nevolnost nastane, když se zanítí sliznice žaludku. Kokosová voda může pomoci tento zánět snížit. Navíc obsahuje minerální látky, jako draslík, které mohou být tělu nápomocné při rychlé rehydrataci zapříčiněné průjmem nebo zvracením.

Nedoporučujeme však tyto potraviny:

Mastné potraviny

Obsahují vysoké množství těžko stravitelných tuků, mohou dráždit žaludek a zhoršovat nevolnost.

Chilli

Chilli obsahuje kapsaicin, který může nepříjemně podráždit sliznici žaludku. Způsobuje to jeho bolest a vyvolá celkové nepohodlí.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky obsahují cukr – laktózu, kterou může tělo po průjmu hůře trávit. Vedlejším efektem občas bývá nadýmání a nevolnost.

Zatočte se zácpou

Při zácpě je potřebné zvýšit příjem nerozpustné vlákniny, která pomáhá pročistit střeva, ale při jejím přebytku dochází k nadýmání. Je třeba být trpělivý a příjem nerozpustné vlákniny zvyšovat postupně. [16]

Ovesné vločky a ovesné otruby

Šálek ovesných vloček s vodou obsahuje asi 4 gramy vlákniny, což představuje zhruba 16 procent doporučeného denního příjmu pro dospělé. Ještě lepší na trávení, než ovesné vločky jsou ovesné otruby, které obsahují také vláknité slupky.

Ovesné vločky nebo otruby jsou výborné v případě průjmu

Sušené ovoce

Všechny druhy ovoce jsou dobrým zdrojem vlákniny, ale sušené ovoce, jako meruňky, fíky a sušené švestky jí běžně obsahují ještě více. Kromě toho jsou bohaté na sorbitol, který může nastartovat aktivitu střev. Sušené švestky a meruňky obsahují také polyfenoly, skupinu chemických sloučenin, které mají pozitivní vliv na množství zdravých střevních bakterií, jako jsou Lactobacillus a Bifidobacterium. Tyto bakterie přispívají k optimální funkci zažívacího traktu. [17]

Lněná semínka

Lněná semínka mají vysoký obsah rozpustné vlákniny, proto jsou obzvlášť dobrá na podporu pravidelné stolice. Snižují hladinu cholesterolu v krvi a jsou též výborným zdrojem omega-3 mastných kyselin. Dvě polévkové lžíce pokryjí 20 % doporučeného denního příjmu vlákniny a více než 100 % omega-3 mastných kyselin. [18-19]

Vyhněte se ale těmto potravinám:

Zpracované potraviny

Zvyknou mít vysoký obsah tuků, soli a nízký obsah vlákniny. Tuky jsou těžko stravitelné, zatímco sůl snižuje hladinu vlhkosti ve stolici.

Zpracovaná zrna

Nevhodný je také bílý chléb nebo bílá rýže. Jsou zbavené otrub a klíčků, tedy částí, které obsahují nejvíce vlákniny.

Alkohol

Alkohol může způsobit dehydrataci a může odčerpávat vodu z těla, která je potřebná na změkčení stolice. [20]

Co si o onemocněních zapamatovat?

Nejdůležitější je uvědomit si, že prevence je vždy lepší než léčba. Aby buňky našeho imunitního systému dobře fungovaly, potřebují dostatek vitamínů, minerálních látek, aminokyselin, esenciálních mastných kyselin a bílkovin.

Když máme horečku nebo onemocníme, naše tělo nám naznačuje, že je čas „zpomalit“. Správná strava pomáhá organismu rychle a efektivně reagovat na zárodky virů a bakteriálních infekcí. Pomůže nám zejména kvalitní odpočinek, pravidelná hydratace a strava bohatá na živiny a vitamíny.

Věříme, že jste se dozvěděli všechno potřebné ohledně stravování během nemoci. Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho mezi svoje přátele, aby pomohl také jim.

Zdroje:

[1] Klein Sarah - Why Do We Lose Our Appetite, When We Are Sick? – https://www.huffpost.com/entry/lose-appetite-cold-flu-sick_n_4525367

[2] Smith Kat - Why Do You Lose Your Appetite When You’re Sick? – https://blog.memd.me/lose-appetite-youre-sick/

[3] Sun Y., Wang Z., Zhang. Y, Sundell J., - In China, Students in Crowded Dormitories with a Low Ventilation Rate Have More Common Colds: Evidence for Airborne Transmission – https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0027140

[4] Keck Medicine of USC - What Is a Bunion? – https://www.keckmedicine.org/what-is-a-bunion/

[5] O'Dwyer Jessica - What to eat to recover from illness – https://www.nuffieldhealth.com/article/what-to-eat-to-recover-from-illness

[6] Andrews R., MS, St. Pierre B. and col. - Eating when sick: Should you feed a cold? Or starve a fever? – https://www.precisionnutrition.com/what-to-eat-when-sick

[7] Mayo Clinic Staff - Fever treatment: Quick guide to treating a fever – https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fever/in-depth/fever/art-20050997

[8] Toden S., Theiss A. L., Wang X., Goel A. - Essential turmeric oils enhance anti-inflammatory efficacy of curcumin in dextran sulfate sodium-induced colitis – https://www.nature.com/articles/s41598-017-00812-6

[9] Brazier Y. - All you need to know about flu – https://www.medicalnewstoday.com/articles/15107

[10] Oduwole O., Udoh E. E., Oyo-Ita A., Meremikwu M. M. - Honey for acute cough in children – https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD007094.pub5/full

[11] Pérez-Cano F. J., Castell M. - Flavonoids, Inflammation and Immune System – https://www.mdpi.com/2072-6643/8/10/659/htm

[12] Nordqwist J. - Health benefits and risks of drinking coffee – https://www.medicalnewstoday.com/articles/270202

[13] Marx W., Kiss N., Isenring L. - Is ginger beneficial for nausea and vomiting? An update of the literature – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25872115/

[14] Lete I., Alluέ J. - The Effectiveness of Ginger in the Prevention of Nausea and Vomiting during Pregnancy and Chemotherapy – https://journals.sagepub.com/doi/10.4137/IMI.S36273

[15] MacGill M. - What you should know about diarrhea – https://www.medicalnewstoday.com/articles/158634

[16] Felman A. - What to know about constipation – https://www.medicalnewstoday.com/articles/150322

[17] Saito Y. A. - Irritable bowel syndrome: new and emerging treatments – https://www.bmj.com/bmj/section-pdf/900007?path=/bmj/350/8014/Clinical_Review.full.pdf

[18] Barbalho S. M., Quesada K., and col. Inflammatory bowel disease: can omega-3 fatty acids really help? – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4700845/

[19] Grag M. A. - 17 Superfoods That Fight Disease – https://www.health.com/food/17-superfoods-that-fight-disease

[20] Lillis Ch. - What should you eat when you are sick? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/321786

[21] Arnarson A. - Artificial Sweeteners: Good or Bad? Artificial Sweeteners: Good or Bad? – https://www.healthline.com/nutrition/artificial-sweeteners-good-or-bad

[22] Lissiman E., Bhasale Al, Cohen M - Garlic for the common cold – https://www.cochrane.org/CD006206/ARI_garlic-common-cold

[23] Ghosh N. - 13 Best Foods To Eat When You Have Viral Fever – https://www.boldsky.com/health/nutrition/2018/foods-for-viral-fever-083637.html