Vitamín D

 

Vitamín D

Vitamín D

Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, vysoce účinná látka, která ovlivňuje množství životně důležitých funkcí v lidském těle. Je také souhrnným označením pro kalcioferoly, hormonální prekurzory, protože si je tělo vytváří víceméně samo prostřednictvím slunce. Při nedostatečném oslnění však člověk potřebuje vitamín D přijímat i pomocí stravy, avšak vyskytuje se jen v několika potravinách.

ukázat více

Vitamín D rozeznáváme ve dvou formách:

• vitamín D2, který se v lidském těle netvoří a je odvozen z rostlin,
• vitamín D3, vzniká působení UV záření na kůži a vyskytuje se v rybím tuku, žloutku, v rybách, mléce.

 

Proč je vitamín D nezbytný? 

Právě vitamín D3 je jedním z 24 nutrientů nezbytně potřebných pro život. I když je jeho přirozeným zdrojem sluneční záření, pro většinu populace je tento zdroj nedostatečný. Získat ho lze však z ryb, avšak pro optimální množství byste museli zkonzumovat přibližně 4 kg ryb denně.

Nedostatek vitamínu D způsobuje únavu, depresi a syndrom neklidných nohou. Vitamín D se účastní regulace metabolismu vápníku a fosforu, přispívá k udržení minerálové rovnováhy. Kromě známých účinků, jako to, že je zodpovědný za zdravý růst, kvalitu, pevnost a hustotu kostí či chrupu, má i další pozitivní účinky.

Ať už přímo nebo nepřímo, reguluje více než 200 různých genů, které jsou zodpovědné za biologické procesy lidského organismu. Posiluje imunitní systém a za určitých okolností dokonce zabraňuje dělení rakovinných buněk, zejména v případě prostaty, tlustého střeva, rakoviny kůže, prsu, a někdy vyvolává eliminaci rakovinných buněk. Kromě toho, že působí antikarcinogenně, využívá se při léčbě některých onemocnění kůže, jako je například psoriáza, stimuluje růst a rozvoj buněk pokožky.

Vitamín D má příznivé účinky i během těhotenství, jeho doplňování zajišťuje správný vývoj kostry plodu, a předchází nízké porodní váze. V období kojení zvyšuje tvorbu mléka. Optimální příjem vitamínu D v dětství a pubertě podporuje správný vývoj organismu. Je vědecky dokázáno, že tento vitamín má pozitivní vliv na centrální nervový systém. Jeho deficit nezpůsobuje jen únavu, ale i depresivní ladění. Vědci momentálně uvažují o významu jeho nedostatku v etiologii roztroušené sklerózy a neutralizaci toxických účinků olova a dalších těžkých kovech. Poslední studie naznačují, že vitamín D může zlepšit glukózovou toleranci nejen diabetiků a snížit riziko cukrovky I.typu.

 

Vitamín D a jeho účinky

• pomáhá při hubnutí tuku, 
• má pozitivní efekt při budování svalů, 
• zlepšuje mozkovou činnost, 
• podporuje imunitní systém, 
• zvyšuje fyzický výkon, 
• zvyšuje hustotu a zdraví kostí a zubů, 
• snižuje riziko zlomenin, 
• zvyšuje absorpci vápníku, 
• snižuje riziko rakoviny tlustého střeva, rakoviny konečníku, rakoviny prsu, rakoviny prostaty, rakoviny slinivky, rakoviny vaječníku, 
• zlepšuje aktivitu srdce a snižuje riziko srdečně-cévních onemocnění, 
• prevence autoimunitních onemocnění (skleróza multiplex, lupus, Alzheimer, cukrovka typu 1), 
• prevence diabetu typu 2, 
• snižuje riziko degenerativních onemocnění (Parkinson), 
• upravuje hladinu testosteronu (zvyšuje při nedostatku), 
• upravuje krevní tlak,  
• upravuje produkci inzulínu a citlivost na inzulín,  
• snižuje hladinu triglyceridů v krvi,  
• snižuje risk bakteriálních a virových onemocnění, 
• zlepšuje kvalitu spánku, 
• pomáhá při tvorbě serotoninu v mozku, potřebný pro zdravý vývoj mozku, důležitý hlavně u dětí.

 

Nedostatek vitamínu D

Vitamín D či vitamín D3 se nachází v potravinách, jako jsou vaječné žloutky, mléko, rybí tuk, droždí, houby, avokádo, kakao, kokos a tučnější ryby - losos, sleď, kapr, candát. Problémem dnešní doby je, že nedostatkem tohoto vitamínu trpí až 59% populace a z toho až 25% lidí má úroveň vitamínu D extrémně nízkou. To pro populaci znamená celé spektrum onemocnění, jako rakovina, křivice, osteoporóza, cukrovka, kardiovaskulární a autoimunitní onemocnění, schizofrenie, svalová dystrofie či psoriáza.

 

Nedostatkem vitamínu D jsou nejvíce ohroženy menší děti, děti rychle rostoucí, nedonošené, lidé nad 50 let a v rekonvalescenci. Křivice vzniká nejčastěji již během prvních dvou letech života, která se může projevovat i motorickým zpožděním, ochabnutím svalstva a nechutenstvím k jídlu. Nedostatkem vitamínu D trpí více lidí s tmavší pokožkou, tmavší fototypy a lidé, kteří se vyhýbají pobytu na slunci. Známý je také fakt, že deficitem vitamínu D trpí až 60% lidí s cukrovkou II. typu. Studie poukázaly, že velmi nízké hladiny vitamínu D jsou u dětí, adolescentů, starších lidí a žen.

Je potřeba podotknout, že pokud trpíte obezitou, je potřeba přijímat více vitamínu D, protože se ukládá do zásob tuku a není ho dostatek k dispozici pro potřeby buněk. Při pobytu v tropech není potřeba vitamín D suplementovat.

 

Vitamín D a jeho zdroje:

živočišné: rybí olej, ryby (zejména tučné), vejce
rostlinné: houby, avokádo, vojtěška, kokos

 

Více o vitamínu D se dozvíte v našem článku: Vitamín D a vše, co o něm potřebujete vědět.

skrýt popis
Nastavit sestupně
na stránce
Zobrazení Mřížka Seznam

6 položek

  1. Vitamin D3 2500 IU - GymBeam
    Hodnocení:
    Recenze: 93% (6)
    od  89,00 Kč
  2. Vitamin D3 250 kaps - Scitec Nutrition
    Rating:
    0%
    Recenze: 0% (0)
      169,00 Kč
  3. Vitamín D3 2000 60 kaps - All Nutrition
    Rating:
    0%
    Recenze: 0% (0)
      109,00 Kč
  4. Vitamin D3 + K2 30 kaps - All Nutrition
    Rating:
    0%
    Recenze: 0% (0)
    Není skladem
Show more products
Nastavit sestupně
na stránce
Zobrazení Mřížka Seznam

6 položek