Vitamin D

 

Vitamin D je vitamin rozpustný v tucích, vysoce účinná látka, která ovlivňuje množství životně důležitých funkcí v lidském těle. Je také souhrnné označení pro kalcioferoly, hormonální prekurzory, protože si je tělo vytváří více méně samo prostřednictvím slunce. Při nedostatečném oslunění však člověk potřebuje vitamin D přijímat i pomocí stravy, avšak vyskytuje se jen v několika potravinách.

čítať ďalej

Vitamin D rozeznáváme ve dvou formách:

• vitamin D2, který se v lidském těle netvoří a je odvozen z rostlin,
• vitamin D3, který vzniká působení UV záření na kůži a vyskytuje se v rybím tuku, žloutku, v rybách, mléce.

 

Proč je vitamin D nezbytný?

Právě vitamin D3 je jedním z 24 nutrientů nezbytně potřebných pro život. I když je jeho přirozeným zdrojem sluneční záření, pro většinu populace je tento zdroj nedostatečný. Získat jej lze však z ryb, avšak pro optimální množství byste museli zkonzumovat přibližně 4 kg ryb denně.

Nedostatek vitaminu D způsobuje únavu, depresi a syndrom neklidných nohou. Vitamin D se účastní regulace metabolismu vápníku a fosforu, přispívá k udržení minerálové rovnováhy. Kromě známých účinků, jak to, že je zodpovědný za zdravý růst, kvalitu, pevnost a hustotu kostí či chrupu, má i další pozitivní účinky.

Ať už přímo nebo nepřímo, reguluje více než 200 různých genů, které jsou zodpovědné za biologické procesy lidského organismu. Posiluje imunitní systém a za určitých okolností dokonce zabraňuje dělení nádorových buněk, především v případě prostaty, tlustého střeva, rakoviny kůže, prsu, a někdy vyvolává eliminaci rakovinných buněk. Kromě toho, že působí antikarcinogenní, využívá se při léčbě některých onemocnění kůže, jako je například psoriáza, stimuluje růst a rozvoj buněk pokožky.

Vitamin D má příznivé účinky i během těhotenství, jeho doplňování zajišťuje správný vývoj kostry plodu, a předchází nízké porodní váze. V období kojení zvyšuje tvorbu mléka. Optimální příjem vitaminu D v dětství a pubertě podporuje správný vývoj organismu. Je vědecky dokázáno, že tento vitamin má pozitivní vliv na centrální nervový systém. Jeho deficit nezpůsobuje jen únavu, ale i depresivní ladění. Vědci momentálně uvažují o významu jeho nedostatku v etiologii roztroušené sklerózy a neutralizaci toxických účinků olova a dalších těžkých kovech. Poslední studie naznačují, že vitamin D může zlepšit glukózovou toleranci nejen diabetiky a snížit riziko cukrovky I. typu.

 

Vitamin D a jeho účinky

• pomáhá při hubnutí tuku,
• má pozitivní efekt při budování svalů,
• zlepšuje mozkovou činnost,
• podporuje imunitní systém,
• zvyšuje fyzický výkon,
• zvyšuje hustotu a zdraví kostí a zubů,
• snižuje riziko zlomenin,
• zvyšuje absorpci vápníku,
• snižuje riziko rakoviny tlustého střeva, rakoviny konečníku, rakoviny prsu, rakoviny prostaty, rakoviny slinivky, rakoviny vaječníku,
• zlepšuje aktivitu srdce a snižuje riziko srdečně-cévních onemocnění,
• prevence autoimunitních onemocnění (Roztroušená skleróza, lupus, Alzheimer, cukrovka typu 1),
• prevence diabetu typu 2,
• snižuje riziko degenerativních onemocnění (Parkinson),
• upravuje hladinu testosteronu (zvyšuje při nedostatku),
• upravuje krevní tlak,
• upravuje produkci inzulínu a citlivost na inzulín,
• snižuje hladinu triglyceridů v krvi,
• snižuje risk bakteriálních a virových onemocnění,
• zlepšuje kvalitu spánku,
• pomáhá při tvorbě serotoninu v mozku, potřebný na zdravý vývoj mozku, důležitý hlavně u dětí.

 

Vitamin D a jeho zdroje:

živočišné: rybí olej, ryby (zejména tučné), vejce
rostlinné: houby, avokádo, vojtěška, kokos

Více o vitamínu D se dozvíte v našem článku: 4 věci, které musíte vědět o vitamínu D, dokud není pozdě.

schovať popis
na stránku
položek: 5
Vitamin D3 250 kaps - Scitec Nutrition

249,00 Kč

169

Vitamin D3 + K2 30 kaps - All Nutrition

139,00 Kč

109

na stránku
položek: 5
Kategorie
Výrobce+
Balení+
Příchuť+
Cena
Kč108
Kč270
//Asynchronous click tracking code