Iontové nápoje

 

Iontové nápoje jsou určeny k rychlému doplnění tekutin, minerálů a iontů, které tělo potřebuje. Během náročného tréninku se pocením z těla nevylučují pouze škodlivé látky a voda, ale také i důležité minerály, jako sodík, draslík a hořčík. Takto přichází tělo o množství iontů, a proto se organismus dostává do nerovnováhy. V tomto případě ztráty vhodně pokryjí iontové nebo sportovní nápoje.

čítať ďalej

Proč se rozhodnete pro iontový nápoj?

· Doplní ztracené tekutiny,
· Pomáhá předcházet svalovým křečím a závratím,
· Doplňuje minerály a ionty,
· Doplňuje potřebnou energii při sportu,
· Udržuje konstantní hladinu výkonu,
· Zabraňuje možnému kolapsu.

 

Jak si ale vybrat iontový nápoj?

Iontové nebo sportovní nápoje se odlišují hlavně složením a množstvím aktivních látek nebo iontů, které obsahují. To se nazývá tonicita. Tyto koncentrace nápojů se porovnávají s tonicity krevní plazmy, a na základě toho rozlišujeme:

Hypotonické nápoje - mají nižší tonicity jako krevní plazma,
Izotonické nápoje - mají stejnou tonicity, tedy obsah osmotických látek jako plazma,
Hypertonické nápoje - mají vyšší tonicity jako krevní plazma.

1. Hypotonické nápoje

Hypotonické nápoje jsou nejpoužívanější při fyzické zátěži trvající do hodiny a obsahují nižší poměr iontů jako krevní plazma. Používají se na hydrataci organismu a jsou vhodné při déletrvající zátěži, při které z těla odchází velké množství potu, jakou je například běh či cyklistika. Je to proto, že hypotonické nápoje zajistí rychlou hydrataci organismu během cvičení, doplní minerály, přičemž jejich obsah sacharidů je velmi nízký. Jsou charakteristické tím, že se rychle vstřebávají a přinášejí nejrychlejší přístup tekutin do organismu, proto jsou vhodné během tréninku. Navíc obsahují i minerály a vitaminy v minimálním množství, jako draslík, vápník, hořčík, chlor, vitamin B6, C a jiné.

Shrnutí:

• vhodné při zátěži trvající do 1 hodiny,
• ideální při lehčích trénincích,
• doporučuje se je konzumovat před, během a po výkonu,
• zajistí rychlou hydrataci,
• rychle se vstřebávají,
• doplní minerály a vitaminy,
• obsahují málo sacharidů.

 

2. Izotonické nápoje

Izotonické nápoje obsahují stejný poměr iontů jako krevní plazma a využívají se na ionizaci organismu. Své využití najdou všude tam, kde dochází k nadměrnému pocení a doba zátěže nepřesahuje 1 hodinu, například squash či tenis. Při takové zátěži, která je sice vytrvalostní, ale vyžaduje si velké množství svalové síly, je pot podstatně koncentrovanější a nedochází tak k extrémním ztrátám tekutin, ale k ztrátám iontů. Proto je třeba doplnit větší množství iontů, hlavně sodík, draslík, hořčík a vápník. Izotonické nápoje jsou zdrojem tekutin, důležitých elektrolytů, tedy minerálů a také sacharidů, přibližně na úrovni 6 až 8%. Proto jsou vhodné pro náročnější kolektivní sporty, protože poskytují rychlý zdroj energie.

Shrnutí:

• při zátěži s nadměrným pocením trvající do 1 hodiny,
• ideální při intenzivních trénincích, vytrvalostních a silových sportech,
• doporučuje se je konzumovat před výkonem nebo po výkonu,
• dokonale doplní ztracené ionty a minerály,
• nehydratují až natolik,
• mají vyšší obsah sacharidů a poskytují rychlý zdroj energie.

 

3. Hypertonické nápoje

Hypertonické nápoje mají opravdu velmi vysoké koncentrace iontů, dokonce ještě vyšší než krevní plazma. Neuváženým požitím může dojít k narušení vnitřního prostředí sportovce a k přerušení fyzického výkonu nebo tréninkového procesu. I když se využívají spíše k léčebným účelům, kdy se většinou nepodávají ústně, ale nitrožilně, v některých případech najdou uplatnění i při sportu. Je to hlavně tehdy, když je třeba doplnit kromě minerálů i zásoby glykogenu po cvičení. Disponují dávkou sacharidů, a proto jsou prospěšné zejména ve fázi regenerace.

Shrnutí:

• při sportu se užívají málokdy, využívají se spíše k léčebným účelům,
• mají vyšší obsah sacharidů a doplňují glykogen,
• prospěšné hlavně na regeneraci.

 

Zaměření iontového nápoje

Při rozhodování se o koupi iontového nápoje je určitě třeba zohlednit zaměření iontového nápoje, se kterým jde ruku v ruce i čas, kdy ho pít, abyste využili vše, co vám nápoj může poskytnout. Rozlišujeme 3 základní typy zaměření:

1. Hydratace organismu, která úzce souvisí s přijímáním tekutin během dne. Pro tento účel jsou vhodné hypotonické iontové nápoje, ale i voda a neslazené nápoje.
2. Ionizace organismu, která úzce souvisí s fyzickou zátěží a ztrátou minerálů a vitaminů prostřednictvím potu. V tomto případě je důležité klást důraz na přijímání isotonických nápojů těsně před, během a v extrémních případech i po fyzickém výkonu.
3. Regenerace organismu, která je velmi důležitá součást celého tréninkové procesu. V tomto případě mluvíme o nápojích, které tělu dodají důležité látky na ochranu svalové hmoty a podporují regeneraci buněk. Pijí se výhradně po fyzické zátěži a jsou to hlavně hypertonické nápoje.

 

Co další nás při nákupu iontového nápoje bude zajímat?

Konzistence nápoje - tedy zda jde o tekutou formu, nejčastěji sirupů koncentrát v případě hypotonických nápojů, nebo práškové formy v případě isotonických nápojů. Sirupů koncentrát má oproti prášku výhodu v tom, že jej není třeba bourána a proto je jeho aplikace jednodušší. Bourání práškových nápojů zase trvá déle, a jakmile se prášek nasákne vlhkost, iontový nápoj není ani možné dokonale rozdělat.

Jednoduchost skladování - sirupu iontové nápoje je možné po otevření skladovat na suchém místě nebo v chladničce. Při práškové formě je to složitější, protože je třeba dbát na to, aby po otevření neměly namočit, co se může stát velmi jednoduše.

Chuť nápoje - tento faktor při rozhodování je sice důležitý, ale také velmi individuální. Každému chutná něco jiného, a proto závisí na vašich preferencí.

schovať popis
na stránku
položek: 10
Run & Bike Electrolytes 700 ml - ActivLab

59,00 Kč

49

VitarGo 900 g - Scitec Nutrition

579,00 Kč

449

na stránku
položek: 10
Kategorie
Výrobce+
Balení+
Příchuť+
Cena
Kč11
Kč444
//Asynchronous click tracking code