Gainery a sacharidy

 

Gainery jsou sacharidové přípravky, které napomáhají k dosažení správné tělesné hmotnosti u sportovců, tak u běžné populaci. Jejich úkolem je doplnit glykogenové zásoby ve svalech, které podporují vyšší výkonnost a výdrž zatěžovaného organismu. Právě díky svým vyváženým nutričním hodnotám lze díky nim dočasně nahradit jedno jídlo denně. Sportovci na gainerech oceňují díky zvýšení energetického zisku i zvýšení výkonů, získání síly, která je bezpochyby nezbytná pro nárůst svalové hmoty.

čítať ďalej

Gainer doplní denní příjem sacharidů, a tělu dodá i bílkoviny. Výběr a množství gaineru je třeba přizpůsobit tělesné váze a požadovaným přírůstkem aktivní svalové hmoty. Nejideálnější je užívat gainery okamžitě po tréninku, na dopolední a odpolední svačinu, avšak nikdy večer před spánkem. Je ho možné kombinovat s proteinem, kreatinem, anabolizanty, aminokyseliny, kloubní výživou, ale v žádném případě ne společně se spalovačem tuku.

 

Kategorie gainery obsahuje gainery do 10%, gainery 11-30%, gainery 31-40%, pomalé sacharidy, rychlé sacharidy, glukóza. Gainery se rozlišují na základě obsahu bílkovin, přičemž gainery do 10% bílkovin slouží k nabytí svalové hmoty, jakož i pro regeneraci. Gainery 11-30% obsahují 11 až 30% bílkovin a jejich účelem je rychlý nárůst tělesné hmotnosti a masivní svalové hmoty. Gainery 31-40% obsahují 30 až 40% bílkovin a jsou určeny pro sportovce, kteří touží po zvýšení hmotnosti a nárůstu svalové hmoty, navíc zaručují rychlejší regeneraci. Kategorie pomalé sacharidy obsahuje sacharidové suplementy a doplňky, které poskytují dostatek energie, čímž zaručují nárůst svalové hmoty a doplnění glykogenových rezerv. V kategorii rychlé sacharidy naopak najdete doplňky výživy s rychlou absorpcí, které jsou vhodnou alternativou pro sportovce s problémy při nabírání hmotnosti. Glukóza, také nazývaná hroznový cukr, je jednoduchý cukr, který nepotřebuje trávení a štěpení, díky čemuž se rychle dostává přímo do krve a je okamžitým zdrojem energie.

 

Gainery a jejich účinky

• budování síly,
• poskytují dostatečný energetický příjem pro zvýšení objemu svalů tkáně,
• zlepšují regeneraci organismu po náročném tréninku,
• chrání svalovou hmotu před poškozením v důsledku fyzické zátěže,
• efektivně zvyšují zásoby svalového glykogenu,
• omezují tvorbu tukové tkáně.

 

Jak si vybrat gainer?

Gainer je doplněk výživy s vysokým obsahem sacharidů a proteinů, který slouží pro rychlý nárůst svalové hmoty a tělesné hmotnosti. Jedná se o suplement v práškové podobě, který se rozpouští ve vodě nebo mléce.

 

Výběr gaineru v první řadě záleží od potřeby kalorického příjmu. V případě, že ve své stravě požadujete více bílkovin, volte gainer s menším podílem sacharidů. Pokud jste naopak typ, kteří má problém s přibíráním, budou pro vás efektivnější gainery s nižším obsahem proteinů. Ale není to tak jednoduché. Trh nabízí gainery s různým procentuálním zastoupením jednotlivých složek. Tak jak si tedy vybrat ten správný gainer?

 

Výběr gaineru na základě podílu bílkovin

Gainery do 10%

Gainery do 10% představují gainery s podílem bílkovin do 10%. To znamená, že v nich najdete kromě menšího množství bílkovin i vitaminy, minerály a velké množství sacharidů. Ty jsou ideální po tréninku na doplnění zásob glykogenu, který se během fyzické zátěži odčerpal z vašich svalů. Gainery s tímto procentuálním zastoupením bílkovin doporučujeme sportovcům, jejichž cílem je hlavně nárůst tělesné hmotnosti, protože mají velký problém s přibíráním.

 

Gainery 11-30%

Do této skupiny řadíme výživové doplňky na objem s obsahem bílkovin v rozmezí 11-30% a zbývající procenta představují minerály, vitaminy, jednoduché a složité sacharidy. Jednoduché sacharidy vám dodají energii hned po tréninku, složité se budou uvolňovat postupně. Vaše tělo tak získá pravidelnou zásobu cukru. V případě, že uvažujete nad koupí gaineru s tímto podílem proteinu, pravděpodobně patříte k lidem, kteří nemají až takový problém s nabíráním, ale nemají ani rychlý metabolismus.

 

Gainery 31-40%

Gainery s obsahem 31 až 40% bílkovin představují gainery nejvyšší kvality. Často kromě vysokého podílu proteinu obsahují i dostatek aminokyselin, kreatinu, a samozřejmě vitaminy a minerály. Ideální jsou pro sportovce, kteří chtějí zvýšit svůj kalorický příjem a netouží po velkém nárůstu hmotnosti, ale upřednostňují spíše růst svalové hmoty.


Vybíráme gainer na základě typu postavy

Předtím, než se pustíme do vybírání gainerů, je důležité vysvětlit si, kdo hlavně užívá gainer. Užívají ho hlavně sportovci, kteří mají velký energetický výdej, ať už jsou to siloví sportovci, Fighter, hokejisté a fotbalisté, nebo lidé, kteří mají problém s přibíráním, takzvaní Ektomorfové. Podívejme se tedy na dělení gainerů podle typu vaší postavy.

 

1. Velký problém s přibíráním

Pokud patříte do této skupiny lidí, tak máte pravděpodobně rychlý metabolismus, málo svalové hmoty a tělesného tuku. Gainer určené pro tuto skupinu se liší hlavně složením a cenou. Nejideálnější jsou pro vás gainery s vysokým obsahem jednoduchých cukrů. Ty vám nebudou vadit, protože jejich spálíte rychle. Klidně se zaměřte spíše na kvantitu než na kvalitu a volte gainery s nízkým obsahem bílkovin, a to gainery do 10%.

 

2. Menší problém s přibíráním

Do této skupiny řadíme lidí, kterým se již podařilo přibrat nějaké ty kilogramy a nemají až tak rychlý metabolismus. Pro ně je ideální volbou gainer se střední až vyšší kvalitou sacharidů, který obsahuje jednoduché i složené cukry. Ty se v těle uvolňují postupně a tělo tak získá pravidelnou zásobu cukru. Upřednostňujte spíše kvalitu před kvantitou a volte gainery s 11 až 30% obsahem bílkovin.

 

3. Chcete přibrat, ale nejste ektomorf

V této skupině jsou nejideálnější gainery nejvyšší kvality, protože vše co zkonzumujete, bude vaše tělo ukládat. Nepotřebujete zbytečné jednoduché cukry, které by se vám uložili v těle jako tuk. Pro vás je vhodný komplexní Gainer s velkým množstvím aminokyselin, kreatinu a podílem bílkovin 31 až 40%. Dbejte na kvalitu.


Čeho si třeba všímat při koupi gaineru?

Pokud toužíte po nárůstu svalové hmoty a ne tuku, měli byste se zaměřit na tyto body, které vám pomohou odlišit kvalitní gainer od toho nekvalitního.

 

1. Obsah nasycených tuků

Nasycené tuky jsou tuky, které určitě nechcete zbytečně konzumovat. Pokud gainer obsahuje mnoho nasycených tuků, znamená to, že se jedná o levnější a kvalitativně horší produkt. Jedna porce gaineru by neměla obsahovat více než 5-10 g nasycených tuků. V nutričních hodnotách byste si měli zkontrolovat, kolik tuku z celého produktu představuje nasycený tuk. Pokud produkt obsahuje 20 g tuků, avšak 5 g z toho je nasycených, je vše v pořádku. Pokud však obsahuje 20 g tuků a z toho 18 g je nasycených, měli byste se mu vyhnout. Vysoký obsah nasycených tuků je známkou levného produktu, který vám zajistí akorát více tuku v těle.

 

2. Cholesterol

Všímat byste si měli i obsah cholesterolu. Obecně platí, že pokud je v jedné porci více než 100 mg cholesterolu, je toho už příliš mnoho. Některé produkty obsahují dokonce až 180 mg cholesterolu v porci. Dejte si na to pozor.

 

3. Cukry

Produkty podporující nárůst hmotnosti mohou být plné cukrů. Cílem výrobců takových gainerů je zvýšení množství kalorií a lepší chuť produktu. Ve většině případů je velký obsah cukrů nežádoucí samozřejmě, pokud vaším primárním cílem není nárůst tělesné hmotnosti. Nejkvalitnější gainery obsahují kolem 30 g cukru nebo méně, ty levnější je mají kolem 70 g v jedné dávce. Ve složení si všímejte také, jaké cukry daný produkt obsahuje. Mezi kvalitní cukry patří maltodextrin, dextróza, palatinóza, atd.

 

4. Obsah proteinu a technologie jeho zpracování

Všechny kvalitní gainery jsou zpravidla vyrobeny ze syrovátkového proteinu a mají kolem 40-60 g bílkovin v jedné porci. Nic méně, pokud dbáte na kvalitu, měli byste se blíže podívat i na technologii jejich zpracování.

 

Členění syrovátkové a mléčné bílkoviny podle kvality zpracování:

  • Nativní syrovátkový izolát - kvalitní zdroj bílkovin
  • CFM (křížová mikrofiltrace), mikrofiltrovaný nebo ultrafiltrovaný syrovátkový protein, mléčný izolát nebo koncentrát- standardní zdroj bílkovin
  • Syrovátkový koncentrát, iontová výměna, sušená syrovátka, sušené mléko - levný zdroj bílkovin

 

Členění podle kvality kaseinu:

  • Micelární kasein- kvalitní zdroj
  • Kaseinát vápenatý, kaseinát sodný levný (chemicky denaturovaný) zdroj

 

Členění podle kvality vaječné bílkoviny:

  • Izolát vaječné bílkoviny- kvalitní zdroj
  • Sušený vaječný bílek- levný zdroj, protože má vysoký obsah sodíku

 

Členění podle kvality rostlinné bílkoviny:

  • Proteinový izolát z hrachu, proteinový izolát ze sóji - kvalitní a plnohodnotný zdroj
  • Sójový koncentrát- levný zdroj s rizikem plísně aflatoxin

 

5. Poměr proteinu k sacharidům

Obecně by se dalo říci, že nejlepší poměr proteinu k sacharidům, který zajistí zvýšení tělesné hmotnosti, je přibližně 1:2. Za každý 1 g bílkovin byste měli přijmout 2 g sacharidů. Pokud je obsah bílkovin vysoký, pravděpodobně získáte většinu kalorií právě z proteinu.

 

6. Laktóza

Zapomínat byste určitě neměli na obsah nestravitelné laktózy. Tento údaj je u kvalitních produktech vždy uveden, a pokud hledáte nejvyšší kvalitu, doporučujeme obsah laktózy do 5% (do 5 g na 100 g produktu). V případě, že v tabulce nutričních hodnot tento údaj chybí, zkontrolujte obsah jednoduchých cukrů, které vám mohou napovědět o množství laktózy. Pokud však nejsou v tabulce dokonce ani jednoduché cukry v rámci sacharidů, produkt vám nedoporučujeme, protože s největší pravděpodobností obsahuje vysoké procento laktózy, která snižuje stravitelnost produktu. Je to jednoduché. Pokud produkt obsahuje nízké procento laktózy, každý výrobce se tímto faktem velmi rád pochlubí. Pokud je tomu jinak, bude se snažit údaj skrýt.

 

7. Chuť

Pokud se chystáte koupit 4,5 kg jakéhokoliv výživového doplňku, určitě chcete, aby vám chutnal. Předtím, než si suplementy zakoupíte, prohlédněte si recenze ostatních zákazníků, kteří se určitě vyjadřují k jejich chuti. Možná budete tento gainer užívat 2-3x denně, abyste nabrali, tak si buďte jeho chutí jistý.

 

8. Cena vs. kvalita

Pro každý kvalitní gainer nabízí trh dalších 10 levnějších alternativ. Pravdou však je, že byste je asi nejraději ani neužívala. Snažte se najít zlatou střední cestu. Pokud si zvolíte levný gainer, vaše hmotnost sice poroste, avšak všechny nabyté kilogramy budou představovat tuk a ne svaly.

schovať popis
na stránku
Položky 112 z celkem 30
1 2 3
Gainer 737 3000 g - Megabol

669,00 Kč

309

Dextróza 1000 g - GymBeam

109,00 Kč

89

Dextrose Xtra 1000 g - ActivLab

169,00 Kč

109

na stránku
Položky 112 z celkem 30
1 2 3
Kategorie
Balení+
Příchuť+
Cena
Kč35
Kč1270
//Asynchronous click tracking code