Ashwagandha – nenápadná bylinka, která v sobě ukrývá zázraky

Ashwagandha, jinak nazývána i indický ženšen, je bylinka, která je známá i pod názvem "Smell of Horse", protože čerstvé kořeny připomínají právě koňskou vůni. Nenechte se však odradit! S touto vůní se pojí i přesvědčení, že pravidelné užívání této rostlinky zaručí "koňskou" sílu a zdraví. [1]    

Ashwagandhu můžete najít také pod názvy jako například zimní třešeň či Withania opojná. [2]

  
Ashwagandha – nenápadná bylinka, která v sobě ukrývá zázraky  

Stres, úzkost či nespavost – Ashwagandha to zvládne za vás

Při rychlém životním tempu, které vyžaduje dnešní doba, není vždy jednoduché vyhnout se pocitu úzkosti či stresu. Indický ženšen je považován za adaptogen, který je znám pro jeho blahodárné účinky v boji proti úzkosti a stresu. Ashwagandha dokáže snížit koncentraci kortizolu v těle, což působí antistresově a napomáhá s nespavostí. [3] 


Výhody, které ocení každý sportovec

Jednou z dalších výhod, které v sobě ukrývá indický ženšen je, že snižuje cholesterol, a to díky své nízké hustotě lipoproteinů (LDL). Pozitivní výsledky přinesly i výzkumy, ve kterých tato rostlinka prokázala, že aktivně podporuje růst svalové hmoty a zároveň pomáhá při zotavení svalů [4], například po zranění. Jak se dále prokázalo v tomto výzkumu, lidé, kteří pravidelně užívali Ashwagandhu, dokázali ztratit více než polovinu tělesného tuku. [5]

  
Aswagandha - výhody pro sportovce 

Výzkumy rovněž prokázaly, že Ashwagandha dokáže zvýšit vytrvalost během fyzické aktivity pomocí zintenzivnění mozkové funkce a snížení tělesné bolesti. [6] Zklidňující účinky, kterými tato rostlinka dokáže snížit stres, zlepšují koncentraci, motivaci a fyzický výkon. Právě kvůli těmto účinkům je indický ženšen skvělým suplementem pro aktivní sportovce, kteří potřebují být aktivní i přes psychickou a fyzickou vyčerpanost.


Přírodní spalovač tuků

Pokud jste si mysleli, že už jsme zmínili všechny výhody, kterými indický ženšen disponuje, mýlili jste se. Máme pro vás další z výhod, kterou ocení zejména příznivci sportu a aktivního pohybu. Jak jsme již zmínili, tento malý přírodní zázrak dokáže snížit koncentraci kortizolu v těle a viditelně zvýšit energii. O čem jste možná však ani netušili je, že Ashwagandha napomáhá správné činnosti štítné žlázy, která vnitřně ovlivňuje právě spalování tuků. [7] [8]  

  

Ashwagandha - přírodní spalovač tuků
  

Blahodárné účinky pro muže i ženy

U žen dokáže stimulovat libido a také zmírnit nepříjemné menstruační bolesti. Příznivě působí i v období menopauzy. Kromě toho se však využívá i při léčbě rakoviny, u které je schopna přinést úlevu od bolesti, kterou přináší chemoterapie a zároveň snižuje stres, únavu a depresi.

Pro muže je výhodou kromě zmíněného růstu svalové hmoty i fakt, že Ashwagandha podporuje množství a kvalitu spermií, čímž má pozitivní vliv na plodnost u mužů. Pro muže i ženy slouží jako afrodiziakum a zvyšuje sexuální touhu. [9]

   

Aswagandha - pro muže i ženy - bylinka

Benefity pro náš mozek

Fyzický či emocionální stres negativně ovlivňuje nervovou a mozkovou činnost. Kromě toho, že studie prokázaly, že Ashwagandha je přírodním antistresovým stimulantem, má blahodárné účinky i v boji proti Alzhaimerovi a špatné paměti. Jeden z hlavních důvodů, díky kterým dokáže tato rostlinka nastartovat naši mozkovou činnost je, že obsahuje antioxidanty, které bojují proti volným radikálům, které způsobují stárnutí mozkových buněk. [10] 

 

Zlepšuje náladu

Jednou z obrovských výhod, které užívání indického ženšenu poskytuje, je, že nemá žádné vedlejší účinky ve srovnání například s antidepresivy či léky proti únavě. [11] Úbytek stresu, únavy, ale i úzkosti se následně pozitivně projevuje na naší náladě a přináší celkový pocit spokojenosti.

 

Posiluje imunitu

Posilování imunity je prospěšné pro naše tělo celoročně, nejen v zimních měsících. Ashwagandha dokáže posílit imunitní systém a zároveň sloužit jako prevence vůči onemocněním. Pozitivně však působí i na bílé a červené krvinky, jejichž počet v těle zvyšuje. Antibakteriální účinky, které v sobě indický ženšen obsahuje jsou prospěšné v boji proti problémům s trávicím, močovým či dýchacím traktem. [12] 

  

Ashwagandha posiluje imunitu

 

Na co byste u Ashwagandhy neměli zapomenout

I když je tato bylinka přírodním zázrakem, který lidskému tělu nabízí mnoho výhod, nelze zapomínat na to, že někteří lidé musí být při jejím užívání opatrní. Indický ženšen se nedoporučuje pro těhotné či kojící ženy. Také lidé, kteří trpí chronickou poruchou štítné žlázy nebo s ní mají problémy, by se měli vždy předem informovat u svého lékaře, zda pro ně bude vhodné užívat tuto bylinku. Ashwagandha neobsahuje žádné těžké kovy, ale i přesto se v minulosti zjistilo, že některé z takzvaných "Ajurvédských bylin" jich obsahovaly poměrně dost. [13] V současné době se však nemusíte bát, protože indický ženšen je dostupný ve formě tablet nebo prášku, který zabraňuje výskytu těchto těžkých kovů.


Doporučená denní dávka

Nejvyšší denní dávka indického ženšenu, kterou můžete přijmout, by se měla pohybovat v rozmezí 300 - 500 mg. [14] Abyste dosáhli co nejefektivnějších účinků, měli byste užívat tuto dávku na denní bázi. Samozřejmě, nezapomínejte ani na pravidelný pohyb a cvičení, které vám dopomůže dosáhnout vaši vytouženou postavu, dodá energii a společně s Ashwagandhou se vám podaří odbourat stres.

Dejte nám v komentářích vědět, jestli jste už o této zázračné bylince slyšeli i vy a v případě, že se vám článek líbil, podpořte ho sdílením.

Zdroje:

[1] Chandrasekhar K1, Kapoor J, Anishetty S. - A prospective, randomized double-blind,placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012 [online].  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798

[2] Kulkarni SK1, Dhir A. - Withania somnifera: an Indian ginseng.Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2008 [online] . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17959291

[3] Chandrasekhar K1, Kapoor J, Anishetty S. - A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults.Indian J Psychol Med. 2012 [online].https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439798

[4] Wankhede S1, Langade D2, Joshi K3, Sinha SR4, Bhattacharyya S5. - Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2015 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26609282

[5] Wankhede S1, Langade D2, Joshi K3, Sinha SR4, Bhattacharyya S5. - Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2015 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26609282

[6] Wankhede S1, Langade D2, Joshi K3, Sinha SR4, Bhattacharyya S5. - Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2015 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26609282

[7] Panda S1, Kar A. - Changes in thyroid hormone concentrations after administration of ashwagandha root extract to adult male mice. J Pharm Pharmacol. 1998 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9811169

[8] Raut AA1, Rege NN, Tadvi FM, Solanki PV, Kene KR, Shirolkar SG, Pandey SN, Vaidya RA, Vaidya AB. - Exploratory study to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunteers. J Ayurveda Integr Med. 2012 [online].https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23125505

[9] Bhattacharya SK1, Muruganandam AV. - Adaptogenic activity of Withania somnifera: an experimental study using a rat model of chronic stress. Pharmacol Biochem Behav. 2003  [online].https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12895672

[10] Kumar S1, Seal CJ, Howes MJ, Kite GC, Okello EJ. - In vitro protective effects of Withania somnifera (L.) dunal root extract against hydrogen peroxide and β-amyloid(1-42)-induced cytotoxicity in differentiated PC12 cells.Phytother Res. 2010 [online].https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20680931

[11] Kaurav BP1, Wanjari MM, Chandekar A, Chauhan NS, Upmanyu N. - Influence of Withania somnifera on obsessive compulsive disorder in mice. Asian Pac J Trop Med. 2012 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22546655

[12] Visavadiya NP1, Narasimhacharya AV. - Hypocholesteremic and antioxidant effects of Withania somnifera (Dunal) in hypercholesteremic rats. Phytomedicine. 2007 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16713218

[13] Prabu PC1, Panchapakesan S, Raj CD. - Acute and sub-acute oral toxicity assessment of the hydroalcoholic extract of Withania somnifera roots in Wistar rats.Phytother Res. 2013 [online]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22996349

[14] Sharma V1, Sharma S, Pracheta. - Protective effect of Withania somnifera roots extract on hematoserological profiles against lead nitrate-induced toxicity in mice. Indian J Biochem Biophys. 2012 [online].  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23350281