Umělá sladidla - mýty a fakta o jejich bezpečnosti a účincích

Koluje o nich množství mýtů. Za roky své existence si našly zastánce, ale i odpůrce. Mluvíme o umělých sladidlech. Než je odsoudíte jako škodlivé nebo nebezpečné, přečtěte si tento článek. Podrobně v něm rozebereme všechna klíčová fakta o umělých sladidlech. Dozvíte se, jak umělá sladidla vznikla, zda jsou bezpečná a jaké jsou jejich výhody i nevýhody.

       

Co jsou umělá sladidla?

Umělá sladidla jsou doplňky stravy, která se používají jako náhrada cukru. Nápojům a jídlům dodávají sladkou chuť a jsou dokonce několikanásobně sladší než cukr. Jejich plusem však je, že obsahují pouze minimum nebo žádné kalorie. Navíc jako náhrada cukru jsou vhodné pro lidi trpící obezitou a cukrovkou 2. typu. Jsou skvělou alternativou při pečení, vaření a slazení oblíbených nápojů. Termín ,,umělá sladidla" přitom vyjadřuje [2] [3]

  • náhrady cukru
  • nízkokalorická sladidla
  • bezkalorická sladidla

 

Mezi nejznámější umělá sladidla patří aspartam, sacharin, sukralóza, případně acesulfam draselný. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? V následujících řádcích se dozvíte všechny potřebné informace o 4 nejpoužívanějších umělých sladidlech. [2]     

      

Umělá sladidla - mýty a fakta o jejich bezpečnosti a účincích         

Nejznámější umělá sladidla

Na trhu je možné najít několik umělých sladidel, která se odlišují vlastnostmi, ale také použitím. Jako složku potravin je dnes najdete skoro všude, a proto je dobré je znát.

  

1. Sacharin

Sacharin je nejstarší umělé sladidlo, které v roce 1879 úplnou náhodou objevil Constantine Fahlberg. Po celodenní práci v laboratoři si mladý doktorand neumyl ruce a při pojídání rohlíku si uvědomil, že chutná sladčeji. Mohly za to zbytky uhelného dehtu, které se z jeho rukou dostaly na pečivo, a tak vznikl sacharin. [1]

 

Sacharin je asi 300krát sladší než stolní cukr. Barevné sáčky sacharinu najdete v kavárnách i u nás. Jako složka jiných potravin se sacharin nachází ve žvýkačkách, dietních nápojích, džemech a v kosmetice. [4] [5] 

 

V 70. letech byl sacharin označen za nebezpečný. Později však více než 30 studií potvrdilo jeho bezpečnost pro člověka. I díky těmto studiím je dnes na trhu a patří mezi nejpopulárnější umělá sladidla. [6]   

   

Co jsou umělá sladidla?

      

2. Aspartam

Aspartam v roce 1965 také náhodně objevil chemik James Schlatter, který si olízl prst, když zvedal list papíru. [7] Na trhu se poprvé objevil v roce 1974. Z chemického hlediska je aspartam tvořen dvěma aminokyselinami. Je 220krát sladší než běžný stolní cukr, a proto se používá ve slazených nápojích, žvýkačkách, ale také v cereáliích. Nevýhodou je, že se štěpí při vysokých teplotách, proto není vhodný na pečení. Asociace FDA schválila použití aspartamu v roce 1996 v jídlech a nápojích. Předcházelo tomu více než 100 laboratorních a klinických studií.  [13] [4] [5] [6] 

 

Mýty o aspartamu

1. Aspartam a rakovina

Aspartam byl předmětem několika mýtů, které byly vyvráceny. Jeden z nejznámějších tvrdí, že aspartam zvyšuje riziko rakoviny. Podle oficiálního vyjádření Národního institutu pro výzkum rakoviny (NIC) - aspartam nevstupuje do krevního oběhu a nemá dopad na orgány. V roce 2007 byla provedena rozsáhlá studie, která nedokázala spojitost mezi aspartamem a vznikem rakoviny. [12] [15]

 

2. Aspartam a cukrovka

Další známý mýtus tvrdí, že aspartam způsobuje glukózovou intoleranci a cukrovku. Asociace, jako FDA, Americká diabetická asociace a Americká srdeční asociace vydaly prohlášení, že normální konzumace aspartamu nemá vliv na glykemický index ani chuť k jídlu. V roce 2014 byla provedena studie, která měla za cíl zjistit, zda má aspartam vliv na hladinu cukru v krvi. Výsledky neprokázaly žádné změny hladiny cukru během jeho konzumace. [12] [16]

   

Nejznámější umělá sladidla, Aspartam

    

3. Aspartam a přibírání

Aspartam prý způsobuje nárůst hmotnosti, alespoň tak to tvrdí další z mýtů. Četné studie však potvrzují, že nezpůsobuje přibírání. Jako náhrada cukru ve vysoce kalorických jídlech může právě naopak podpořit redukci hmotnosti. Mýty, že umělá sladidla způsobují větší chuť na sladké, nejsou podloženy důkazy. 

                     

Studie z roku 2012 zkoumala 4 různé nápoje a jejich vliv na ukládání tělesného tuku. Jeden byl cukrem slazený nápoj, druhý aspartamem slazený nápoj, třetí nápoj bylo polotučné mléko a čtvrtý voda. Výsledky nápoje s obsahem aspartamu byly velmi podobné jako u vody. To znamená, že aspartam nezpůsobuje přibírání a ani zvýšení množství tělesného tuku. [12] [16] 

                     

4. Aspartam a bolesti hlavy

Aspartam způsobuje bolesti hlavy. Další mýtus o aspartamu, o kterém studie prokázala, že je nepravdivý. Výzkum byl realizován na lidech, kteří uváděli opakované bolesti hlavy po konzumaci aspartamu. Vědci použili metodu slepého ochutnávání. 35% účastníků mělo bolesti po aspartamu, ale 45% mělo bolesti po placebu. [14]     

    

Nejznámější umělá sladidla

                        

3. Sukralóza

Sukralóza byla objevena v roce 1976. Za jejím odhalením stojí vědec, který špatně pochopil zadané instrukce. V potravinách se sukralóza vyskytuje poměrně často. Najdeme ji v jogurtech, dietních nápojích nebo v sirupech. [4] [5] [8] 

 

Sukralóza vzniká vícekrokovým chemickým procesem z cukru. Je zhruba 600krát sladší než stolní cukr a přitom je bezkalorická. Její klíčovou výhodou je odolnost vůči vysokým teplotám, a proto se používá při pečení nebo slazení horkých nápojů. [4] Pokud se chcete o sukralóze dozvědět více, přečtěte si náš článek- Sukralóza - umělé sladidlo a jeho vliv na zdraví.     

 

4. Acesulfam draselný

Acesulfam draselný je přibližně 200krát sladší než sacharóza, a tudíž klasický cukr. Pro svou hořkou pachuť je často kombinován s dalšími sladidly, jako je aspartam nebo sacharin. 

              

Zajímá vás, jestli i Ace-K byl objeven vlivem náhody? Opravdu byl, a to Carlem Klaussem v roce 1967. [4] [5] Oficiálně povolen je od roku 1983 a jeho bezpečnost potvrzuje více než 90 studií. Acesulfam draselný můžete najít v dietních nápojích, ledových čajích nebo nakládané zelenině. [5] [6]   

     

Nejznámější umělá sladidla, Sukralóza

     

Pro lepší orientaci v rozdílech mezi umělými sladidly, uvádíme tuto tabulku:

 Kódové označení

Úroveň sladkosti (v porovnání s cukrem)

Použití v potravináchVhodné na pečení a vařeníRok vzniku
Acesulfam draselný E 950 200x sladší slazené nápoje, ledové čaje, nakládaná zelenina ano 1967
Aspartam E 951 220x sladší slazené nápoje, žvýkačky, cereálie ne 1965
Sacharin E 954 300x sladší žvýkačky, dietní nápoje, džemy, kosmetika ano 1879
Sukralóza E 955 600x sladší jogurty, slazené nápoje, sirupy ano 1976

                                

Jsou umělá sladidla škodlivá?

Kde se vzaly pochybnosti o umělých sladidlech? Existují studie, které poukazují na škodlivé účinky umělých sladidel. Většina z nich má však nedostatky. Byly realizovány na zvířatech, používají malé vzorky, velmi vysoké dávky nebo jsou jejich výsledky statisticky nepodstatné. [17] 

                               

Proto se nemusíte obávat. Na trhu dostupná sladidla jsou důkladně prozkoumána a jejich bezpečnost byla potvrzena mnoha studiemi. Dostat na trh nové umělé sladidlo bez schválení příslušných úřadů není možné. Podobně jako jiné přídatné látky, i sladidla podléhají hodnocení bezpečnosti. V Evropské unii se o regulaci přídatných látek stará Evropská komise, Evropský parlament a Rada Evropské unie. Komise a členské státy rozhodují, které přídatné látky budou používány, a v jakých množstvích. Pracují pouze s relevantními důkazy, které schválí zdravotní nezávadnost potraviny. [18] 

                                 

Rozsáhlé výzkumy potvrdily bezpečnost 6 nízkokalorických sladidel v Evropě a USA. Patří mezi ně aspartam, sacharin, sukralóza, acesulfam draselný, ale také neotam a stévie, která však patří mezi přírodní náhražky cukru. U každého z těchto sladidel byla stanovena doporučená denní dávka. [17] 

      

Jsou umělá sladidla škodlivá?

                          

Denní dávka umělých sladidel

Podobně jako jiné doplňky stravy i umělá sladidla mají denní povolenou dávku, kterou se nedoporučuje překročit. V tabulce uvádíme optimální dávku nejznámějších umělých sladidel [4]:     

       

 Denní dávka na 1 kg hmotnostiDenní dávka pro osobu se 60 kgDenní dávka pro osobu s 80 kg
Sukralóza 5 mg 300 mg 400 mg
Sacharin 15 mg 900 mg 1200 mg
Acesulfam draselný 15 mg 900 mg 1200 mg
Aspartam 50 mg 3000 mg 4000 mg

          

Denní dávka umělých sladidel

        

Vedlejší účinky umělých sladidel

Za zmínku určitě stojí varování před užíváním aspartamu pro lidi se specifickými onemocněními. Aspartamu by se měli vyhnout lidé trpící metabolickou poruchou fenylketonurií a neurologickým onemocněním s názvem opožděná dyskineze. Fenylketonurie je genetické onemocnění, při kterém látka fenylalanin způsobuje vážné zdravotní potíže. 

 

Fenylalanin není vhodný i pro lidi, kteří trpí zpožděnou dyskinezí. Toto onemocnění je vedlejším efektem léčby schizofrenie. Jeho obsah v aspartamu může způsobovat nekontrolovatelné svalové pohyby typické pro opožděnou dyskinezi. [9] [10] [11]

 

Nevýhodou u některých umělých sladidlech je jejich hořká pachuť. Aby se tomu předešlo, výrobci používají různé kombinace umělých sladidel. 

  

Vedlejší účinky umělých sladidel

                              

Další nevýhodou jsou jejich vlastnosti při pečení a vaření. Nejsou totiž stejné jako má cukr, a proto může být upečený výrobek světlejší nebo hutný. Na rozdíl od cukru totiž umělá sladidla nedokáží udržet vlhkost. Z toho důvodu pečivo s umělým sladidlem rychleji schne. [19] 

                      

Neustále vycházejí nové výzkumy, které ověřují vhodnost umělých sladidel ještě předtím, než je najdete v obchodech. Umělá sladidla mají své výhody a nevýhody. Pro lidi s intolerancí na glukózu mohou být nutností. Pro ty, kteří chtějí zhubnout, jsou velmi vhodnou alternativou. Dokáží být proto prospěšné i pro sportovce. 

               

Dozvěděli jste se při čtení tohoto článku vše potřebné o umělých sladidlech? Dokážete nyní lépe rozeznat sacharin, aspartam a sukralózu? Věříme, že jste odpověděli ,,ano" a tento článek byl pro vás prospěšný. Pokud chcete, aby se pravdu o umělých sladidlech dozvěděli i vaši přátelé, neváhejte a podpořte článek sdílením. 

  

Zdroje: 

[1] Harald Sack - Ira Remsen and Saccharin - http://scihi.org/ira-remsen-saccharin/

[2] What are artificial sweeteners? - https://www.webmd.com/diabetes/qa/what-are-artificial-sweeteners

[3] Sanchari Chattopadhyay, Utpal Raychaudhuri, and Runu Chakraborty - Artificial sweeteners – a review - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3982014/

[4] Jenna Fletcher - What are the best sweeteners for people with diabetes? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/323469.php

[5] The Skinny On Sweet: The Truth About 4 Common Artificial Sweeteners - https://www.bodybuilding.com/fun/skinny-on-sweet-the-truth-about-4-common-artificial-sweeteners.html

[6] Stevia and Sugar Substitutes - https://www.webmd.com/diet/stevia-sugar-substitutes#1

[7] Vinoy Shrivastava, Tabassum Zafar -  Aspartame: Effects and Awareness - https://www.researchgate.net/publication/316545292_Aspartame_Effects_and_Awareness

[8] Hrefna Palsdottir - Sucralose (Splenda): Good or Bad? - https://www.healthline.com/nutrition/sucralose-good-or-bad

[9] Charlotte Lillis - What are the side effects of aspartame? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/322266.php

[10] Katherine Zeratsky - My favorite diet soda has a warning about phenylalanine. Is phenylalanine bad for your health? - https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/phenylalanine/faq-20058361

[11] Natalie Butler - The Truth About Aspartame Side Effects - https://www.healthline.com/health/aspartame-side-effects

[12] Rosanne Rust - Debunking Myths on Aspartame, Part I  - https://aspartame.org/debunking-myths-aspartame-part/

[13] Debunking 4 Myths About the Causes of Memory Loss - http://perceptabrain.com/blog/memory-loss-causes/

[14] Joe Cohen - Artificial Sweeteners: The Good, The Bad, & The Untrue - https://selfhacked.com/blog/interesting-facts-artificial-sweeteners/

[15] Artificial sweeteners do not increase cancer risk - https://www.cancercouncil.com.au/86047/cancer-information/general-information-cancer-information/cancer-questions-myths/food-and-drink/artificial-sweeteners-do-not-increase-cancer-risk/

[16] Myth or Fact: Metabolic Syndrome. - https://caloriecontrol.org/myth-fact-metabolic-syndrome/

[17] Kirtida R. Tandel - Sugar substitutes: Health controversy over perceived benefits - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198517/

[18] Sweeteners - https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/sweeteners

[19] Crystal Ayres - 18 Advantages and Disadvantages of Artificial Sweeteners - https://connectusfund.org/7-advantages-and-disadvantages-of-artificial-sweeteners