Přihlášení
Matcha čaj - jaké má účinky a co všechno byste o něm měli vědět?

Matcha čaj – jaké má účinky a co všechno byste o něm měli vědět?

Znáte čaj matcha – výjimečný typ zeleného čaje, jehož pití je v Japonsku spojené se speciální ceremonií? Tradice pití čaje matcha je v Číně a Japonsku známá již několik století. Přečtěte si o čaji, jeho výhodách a možnostech použití tohoto zeleného zázraku. 

Zelený čaj matcha

Historie čaje matcha je stará několik století, a samotné slovo matcha je složeno ze dvou japonských slov – mat- ve významu třít nebo malovat a cha, což znamená čaj. Tradice přípravy tohoto čaje je dlouhá a je spojena s buddhismem, z celé historie je určitě vhodné zmínit jméno Eisai. Zenový mnich Eisai žil ve 12. století a přinesl do Japonska semena čaje matcha ze studijního pobytu v Číně. Prášková forma čaje byla v Číně používána v klášterech (Chinese Chan monasteries), protože už tehdy znali jeho léčivé účinky. Kromě toho, že Eisai zavedl aplikaci čaje do své vlastní praxe, napsal o zdravotních benefitech pití čaje i knihu Kissa Yōjōki, kterou můžeme přeložit jako Pití čaje pro zdravíMatcha se v dnešní době těší značné popularitě a je zajímavé, že zatímco popularita čaje matcha v západním světě narůstá, v Japonsku naopak klesá. Je každopádně skvělé, že typ čaje, který má v Číně a Japonsku dlouhou tradici, si své místo nachází i v naší kultuře. [1] [2]

Čaj matcha se vyrábí z rostliny Camellia sinensispro kterou používáme místní název Čajovník čínskýPřesně tak, matcha a klasický zelený čaj pocházejí ze stejné rostliny, ale čaj matcha je přece odlišný. Kultivace čajovníku se datuje do starobylé Číny, kde ji skoro před 5 000 lety objevil vládce Shen Nung. Dokonce dnes jedna z nejpoužívanějších rostlin byla staletí považována za cenný lék a dostupná pouze pro úzkou část společnosti. Od jiných typů zeleného čaje se pěstování čaje matcha liší tím, že jeho keře jsou 20 – 30 dní před sklizní chráněny před slunečním zářením. Pokud mluvíme o procesu produkce tohoto typu čaje, termín ,,matcha“ není přesný. Označení ,,matcha“ se totiž používá pro finální umletý produkt, syrový materiál před závěrečným mletím se nazývá Tencha. [3] [4] [5]

Zajímají vás informace o čaji matcha, ale zjistili jste, že chcete vědět více o samotném zeleném čaji? Všechna potřebná fakta najdete v článku – 8 pozitivních účinků zeleného čaje pro zdraví sportovců.

Historie čaje matcha

Důležité složky čaje Matcha 

Matcha je výjimečný čaj pro své zdravotní benefity, je proto důležité znát jeho složení. Z pohledu základních nutrientů můžeme čaj matcha považovat za zdroj bílkovin, vitamínu A a železa [6]:

100 g čaje matcha v prášku
Energetická hodnota300 kcal (1 256 kJ)
Bílkoviny50 g
Sacharidy0 g
Tuky0 g
Vitamín A5 000 IU
Železo18 mg

Čaj matcha je vyhledáván zejména pro vysoký obsah složek s antioxidačními účinky, například flavonoidů, polyfenolů, vitamínu C. Označení ,,polyfenoly“ zastřešuje několik sloučenin, patří mezi ně flavandioly, flavonoly nebo fenolové kyseliny. Díky ochraně proti slunci si rostlina dokáže vytvořit bioaktivní složky, například L-theanin nebo chlorofyl. Čaj matcha je považován za produkt nejvyšší kvality a nejaromatičtější zelený čaj. Jeho ,,umami“ chuť způsobuje vysoký obsah kofeinu a theaninu, spojený s nízkým obsahem katechinu,  následkem je vyšší obsah složek, které jsou za chuť zodpovědné. Hořká chuť jiných typů zeleného čaje je zesílena právě díky katechinům a tomu, že jsou pěstovány celou dobu na slunci. [7]

Mohly by vás zajímat tyto produkty:

Výhody čaje matcha pro zdraví 

Zlepšuje koncentraci a mozkovou činnost 

Hledáte stimulant, ale chcete si dát pauzu od kávy? Čaj matcha může být vhodnou alternativou pro lepší nabuzení organismu. Kombinace kofeinu a L-theaninu v čaji matcha je výjimečná, a díky kofeinu působí povzbudivě, a zároveň konejšivě pro svůj obsah theaninu. Výsledkem spojení je stav ,,klidné pozornosti“, což je výhodou, protože i vy možná znáte stavy neklidu, které může způsobit nadměrné pití kávy. L-theanin je neesenciální aminokyselina, která může mít vliv na určité chemické látky v mozku, například dopamin nebo serotonin. Výsledky dalších výzkumů však poukazují na fakt, že matcha může zlepšovat i reakční dobu, pozornost a paměť. Kromě toho, ve srovnání se zeleným čajem, se v čaji matcha nachází i vyšší obsah kofeinu. V polovině čajové lžíce prášku najdete až 35 mg kofeinu. Pokud potřebujete zlepšit pozornost a nabudit pro lepší výkon, ale nechutná vám káva, vyzkoušejte tento čaj. [8] [9] [11]

Matcha zlepšuje koncentraci

Má antioxidační účinky

Díky obsahu katechinů je čaj matcha zajímavým bojovníkem proti volným radikálům, které poškozují buňky v těle a způsobují chronická onemocnění. Ve srovnání se zeleným čajem China Green Tips, se v čaji matcha nachází až 137x více určitého katechinu (EGCG). Kromě toho je jeho hodnota minimálně 3x vyšší než nejvyšší hodnota v literatuře pro ostatní typy zelených čajů. Výskyt sloučenin s antioxidačním účinkem je důsledkem tradičního způsobu kultivování čaje matcha. [7] [9] [16]

Za všechny katechiny v zeleném čaji matcha je potřeba zmínit například epigalokatechin galát (EGCG). Tento katechin zkoumalo několik studií na zvířatech a lidech, a to pro jeho možné protirakovinné účinky. Podle jistých výzkumů by epigalokatechin galát mohl bránit šíření rakoviny v těle. Katechiny a polyfenoly v čaji jsou efektivní při zachycování reaktivních forem kyslíku. Nepřímo však působí i jako antioxidanty pro jejich vliv na aktivitu enzymů transkripční faktory. [8] [12]

Antioxidační účinky čaje matcha

Podporuje činnost srdce a hubnutí

Matcha je ve své podstatě typem zeleného čaje, proto je u něj často uváděn také vliv na činnost srdce. Neexistuje vědecký důkaz o vlivu čaje matcha na srdeční onemocnění, nicméně existují studie, které naznačují snížené riziko srdečních onemocnění spojených s vyššími dávkami zeleného čaje. Zelený čaj totiž snižuje hladiny triglyceridů LDL cholesterolu, také brání oxidaci LDL cholesterolu, což může chránit před nemocemi srdce. Zelený čaj je obecně známý díky své podpoře spalování tuků a je dokonce dostupný i ve formě suplementu. Několik vědeckých studií potvrzuje, že zelený čaj je užitečný při spalování tuku a redukci hmotnosti. Pokud již patříte mezi fanoušky zeleného čaje a tato vlastnost se u vás osvědčila, vyzkoušejte i alternativu v podobě čaje matcha. [8] [9]

Matcha podporuje činnost srdce a hubnutí

Příprava čaje matcha

Příprava čaje je v Japonsku považována za součást jejich kultury Chanoyu je toho důkazem. Tak totiž zní název pro obřad přípravy čaje matcha, který lze přeložit jako způsob čaje. V období starověku to byla volnočasová aktivita válečníků, ale dnes patří mezi výrazné symboly japonské kultury. [10]

Čaj matcha může být připraven do 3 typů konzistence [3]:

  1. Standardní – smícháte 1 čajovou lžíci čaje s 59 ml horké vody
  2. Usucha – smícháte ½ čajové lžíce s 89 – 118 ml horké vody
  3. Koicha – používána při Japonské ceremonii, smícháte 2 čajové lžíce s 30 ml horké vody

Tradiční příprava čaje matcha je spojena i se speciálními pomůckami, které mají své osobité pojmenování. Pokud jste fanoušky japonské kultury a chcete povýšit pití čaje na vyšší úroveň, můžete si pořídit těchto 9 nástrojů pro přípravu čaje matcha [10]:

Příprava čaje matcha
  1. Čajová nádobka (Cha-ire / Natsume) – krabička na uskladnění čaje, často používaná při obřadech. Může být ze dřeva, bambusu, papíru nebo plastu a je ozdobená a vyrobená ručně.
  2. Čajová miska (Chawan) – obvykle jde o keramickou misku, která slouží k pití čaje. Zajímavé je, že není určena na horké, případně vařící tekutiny.
  3. Metlička (Chasen) – speciální metlička určená k míchání prášku, vody a vzduchu. Kromě důkladného promíchání je jejím úkolem také správné okysličení.
  4. Čajová lžička (Chashaku) – bambusová lžička je určena pro měření a vkládání prášku matcha do misek.
  5. Přenosná konvice(Furo) – menší konvice používaná v případě, že není k dispozici oheň.
  6. Víčko na konvici (Futa) – slouží k udržení teplé vody předtím, než se vyndá ze železné nádoby (Kama).
  7. Železná nádoba (Kama / Chanoyugama) – nádoba vyrobená z litiny, která je výlučně používaná na vaření vody.
  8. Miska na odpadní vodu (Kensui) – má válcový tvar a může být z různých materiálů. Používá se při čajových ceremoniích a použití jiného typu odpadních misek považují Japonci za nezdvořilé, zejména před hostem.
  9. Měšec se stahovací šňůrkou (Shifuku) – používá se pro uskladnění čajových pomůcek, tradičně se vyrábí z hedvábí a může být vzorovaný.

Použití prášku matcha

Z prášku můžete nejprve připravit nápoj dle vlastní chuti nebo typů konzistence, které uvádíme v článku. Není to však zdaleka jediný způsob použití, našli jsme pro vás několik tipů na zakomponování čaje matcha [8] [13] [14]:

  • Přísada do ovesných vloček – ať už si děláte ráno kaši nebo müsli, přidejte do směsi i čaj matcha. Příjemně zbarví vaše snídaně a vy takto jednoduše přijmete živiny, které matcha obsahuje.
  • Přísada do smoothie – matchu můžete přidat do mnoha jídel, ale i nápojů, jako je zdravé smoothie. Chuťově a barevně ozvláštní váš výživný nápoj.
  • Přísada do pečiva a koláčů – zde se kreativitě meze nekladou, čaj matcha můžete přidat do palačinek, muffinů či jiných dezertů.
  • Připravte si matcha latte – vložte do hrnku 1 čajovou lžíci čaje, 1 čajovou lžíci medu a zalijte 1 polévkovou lžící vařící vody. Zahřejte mléko do napaření, mléko napěňte a nalijte do směsi. 

Možností k použití prášku matcha je mnoho a záleží na vaší kreativitě a chuti. Můžete ho přidat i k salátovým dresinkům, do granoly, popcornu nebo si vyrobit matcha nanuky. [8] [13]

Použití prášku matcha

Vedlejší účinky čaje matcha 

Čaj matcha je obecně považován za bezpečný, avšak určitě byste to s ním neměli přehánět. Podle NIH (National Institutes of Health) by člověk neměl denně překročit 5 šálků zeleného čaje, avšak u čaje matcha je číslo nižší, protože jde o lístky ve formě prášku. Matcha obsahuje kofein, stejně tak i zelený čaj, jehož zvýšená konzumace může způsobit nežádoucí účinky, jako nespavost, bolesti hlavy, průjem nebo podrážděnost. Pokud se obáváte užívání čaje matcha pro svůj zdravotní stav, bude lepší konzultovat jeho užívání se svým lékařem. Konzumaci čaje matcha by se měly vyhnout děti, ale i těhotné a kojící ženy. Při konzumaci prášku matcha mějte vždy na paměti, že je to zelený čaj, a proto i zde platí vše s mírou. [15]

Matcha je čaj s obsahem složek, které mají pozitivní účinek na lidské zdraví. Jeho výhody nejsou určeny pouze fanouškům čaje, prášek můžete přidat do mnoha pokrmů nebo nápojů. Věříme, že jste se o čaji matcha dozvěděli vše potřebné. Chcete, aby se tyto informace dostaly i k vašim přátelům? Neváhejte a podpořte článek sdílením.

Zdroje:

[1] Matcha noun – https://www.merriam-webster.com/dictionary/matcha#h1

[2] Tyas Sōsen - Matcha – An Initial Encounter – https://specialtyteaalliance.org/world-of-tea/matcha-introduction/

[3] Adda Bjarnadottir - Matcha — Even More Powerful Than Regular Green Tea? – https://www.healthline.com/nutrition/matcha-green-tea

[4] Matcha vs. Green Tea: What Is the Difference? – https://the.republicoftea.com/library/types-of-tea/matcha-vs-green-tea-what-is-the-difference/

[5] Tyas Sōsen - Matcha – Cultivation – https://specialtyteaalliance.org/world-of-tea/matcha-cultivation/

[6] Matcha Green Tea Powder – https://nutritiondata.self.com/facts/custom/2190562/2

[7] Karolina Jakubczyk, Joanna Kochman, Aleksandra Kwiatkowska, Justyna Kałduńska, Karolina Dec, Dorota Kawczuga, Katarzyna Janda - Antioxidant Properties and Nutritional Composition of Matcha Green Tea – https://www.mdpi.com/2304-8158/9/4/483/htm

[8] Jillian Kubala - Is matcha good for you, and how can you use it? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/305289

[9] Rachael Link - 7 Proven Ways Matcha Tea Improves Your Health – https://www.healthline.com/nutrition/7-benefits-of-matcha-tea

[10] Team Matcha Kari - Chanoyu, a Japanese Matcha Tea Ceremony – https://worldteanews.com/tea-industry-news-and-features/chanoyu-a-japanese-matcha-tea-ceremony

[11] Claire Sissons - Does L-theanine have health benefits? – https://www.medicalnewstoday.com/articles/324120

[12] Jane V Higdon , Balz Frei - Tea Catechins and Polyphenols: Health Effects, Metabolism, and Antioxidant Functions – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12587987/

[13] UHN STAFF - Matcha Tea Benefits: 7 Tips for How to Use Matcha Powder – https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/matcha-tea-benefits-7-tips-for-how-to-use-matcha-powder-for-better-health/

[14] Sophie Godwin - Matcha latte – https://www.bbcgoodfood.com/recipes/matcha-latte

[15] Cathy Wong - Matcha: Benefits and Possible Side Effects – https://www.verywellfit.com/matcha-what-should-i-know-about-it-89227

[16] David J Weiss, Christopher R Anderton - Determination of Catechins in Matcha Green Tea by Micellar Electrokinetic Chromatography – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14518774/